Konsten att sänka ett företag med ordbajs
Tillsammans med dig tar vi fram skräddarsydda lösningar som gör det enklare för sig som är småföretagare
Det där lät skitbra, heller hur. Ligger som karra i munnen. Men vad fan betyder det, egentligen?
Eller lyssna på den här....
Que vá? Hände du med? Jag fattar ingenting trots att jag pysslar med ord och text hela tiden. På vanlig svenka kallas det där rätt och slätt för Ordbajs. Tyvärr blir det ofta så där när slipsföretag vrider knut på sig själva för att låta maxat professionella. Men vet du vad jag hör? Ett väldigt ängsligt gäng som varken litar på sin egen kompetens eller förmågan att skapa förtroende. Resultatet blir kontraproduktivt. Istället för att imponeras tappar jag förtroendet och skäms nästan lite å företagets vägnar. Vilket är jättesynd eftersom det mycket väl kan vara ett sjujäkla skickligt företag som klickar i alla mina behovsboxar.
Så hur kan det bli så här fel? Kan bero på allt från hybris till biverkningar efter en Alien Abduction, men jag skulle snarare tippa på något av följande:
- Företagaren sysslar med något helt annat än att skriva trovärdiga företagsanpassade texter. Trots det har hen valt att skriva sina egna texter och försöker skriva på ett sätt som hen tror låtar bra. Gärna med klatchigt typsnitt och många utropstecken. Gott så, det är behjärtansvärt. Men blir jättefel.
- Företagaren tänker att "hur svårt kan det vara". Skriva kan väl alla. Lite kontaktuppgifter, Om oss a´ la : "Företaget X startades år 1995 i Gustav Perssons garage och vi kan det här och det här. Vårt måtto är att vi alltid skall leverera över kundens förväntningar, bla bla!". Och så var det bra med det.
- Företagaren såg någon annan i liknande bransch skriva så och tyckte att det lät fin fint. Copy paste på det och några extra Vi kan, Vi är och Vi vill så är Vi i hamn.
- Företagarens svärmor sköter bolagets ekonomi. Hon får skriva också, det blir skitbra. Och gratis.
- Företagaren har anlitat en renodlad webbyrå för att ta fram hemsidan. De är grymma hantverkare, hemsidan blir grym. Webbyrån drar även in en extra slant på att skriva dina texter (smidigt tycker företagaren) - något de saknar kompetens för eftersom de knackar kod och UX-designa till frukost, lunch och middag. Snapp! En superwebb blev plötsligt en uselwebb och pengar i sjön.
- Företagets kommunikationsavdelning består av någon som internrekryterats från admin eller kundtjänst eftersom hen har jobbat så himla länge på företaget och det var väl ändå på tiden med en befordran till Marketing Manager, ny e-postsignatur och 100 spänn mer i månaden. Hen var kanske stjärnan i kundtjänst men kan inte skriva trovärdig copy och trummar på så gott hen kan. Hen tycker jag mest synd om. Och resultatet blir rätt sorgligt det också.
- Företagets kommunikationsavdelning producerar riktigt snygga och imponerande begripliga texter, spot on faktiskt. De har nämligen både utbildning och kompetens inom kommunikation och arbetar enligt företagets marknadsstrategi. Företagets ledning däremot, tycker att texterna låter oprofessionella och pratiga, alldeles för lite branschlingo, ehru, skall och därvidlag. De stryker lejonparten och ersätter med egen text och många långa svåra ord. Här behöver kommunikationsavdelningen peka med hela handen och kräva att de ska få förtroendet att göra sitt jobb - alternativt byta arbetsgivare (eller starta eget).
Jag raljerar lite och hårddrar så klart. Men det ligger väldigt nära sanningen, hur knasigt det än låter så här i punktform.
Du som vill runda ovanstående misstag ska få några gyllene regler att ta med dig. Lägg gärna som mobilbakgrund eller tryck upp på favoritmugg.
1) Bara för att jag kan använda penna och tangentbord innebär det inte att jag kan skriva på ett sätt som stärker och gynnar mitt företag. I 99 ich av fallen är det precis tvärt om.
Jag tar nu in denna information, processar, tar lärdom och låter någon som kan skriva texter skriva mitt företags texter. Alla texter.
2) Det jag tycker låter professionellt tycker 99 ich % av läsarna låter skitnödigt och i värsta fall bara som ett sätt att dölja min egen osäkerhet som företagare.
Jag tar nu in denna information, processar, tar lärdom och låter någon som kan skriva texter skriva mitt företags texter. Alla texter.
3) Målarfirman som målar min nya maskinhall skulle aldrig få förtroende, eller betalt, för att även reparerar min grävare, bara för att dom är på plats. Därför anlitar jag inte heller min webbyrä skriva min hemsidas texter.
Jag tar nu in denna information, processar, tar lärdom och låter någon som kan skriva texter skriva mitt företags texter. Alla texter.
3) Jag diskuterar inte 1-2 med likasinnade i eventuell styrelse eller ledningsgrupp - och definitivt inte med min blåkopia till kompanjon. Det kommer sannolikt att innebära att vi ignorerar 1 och 2 vilket i sin tur leder till upprepande av "några tänkbara förklaringar" i någon form.
Jag tar nu in denna information, processar, tar lärdom och låter någon som kan skriva texter skriva mitt företags texter. Alla texter.
Så, hur rekommenderar jag då att du går vidare? Det står på din mugg. Lycka till.
Går det att få en riktigt bra hemsida billigt?
Helt ärligt? Nej, i det flesta fall inte. Det handlar om innehåll, säkerhet och generell kvalitet. En hemsida behöver så mycket mer än bara en snygg design, den biten är inte så svårt. De flesta kan sno ihop en basic webbplats på någon timme och ta ett par tusenlappar för det. Men det du köper är sannolikt en snygg kuliss. Mycket mer än så får du inte för pengen.