Men jag finns ju på Facebook. Räcker inte det?
23.02.2021
Det snabba svaret? Nej. Det räcker inte. Nix, inte om du vill synas för så många som möjligt i din målgrupp. Sociala medier är jätteviktigt, du ska helst ha både och. Men enbart sociala medier räcker inte. Varför då då? Du ska få några sylvassa anledningar:

Lös i kanten och dissad av Google
- Först! Om du har en hemsida så har du och ditt företag en domän och kan lätt bli hittad direkt på företagsnamnet. Du har sannolikt även e-post till den. Exempelvis namn@domän.se och då har du snabbt och enkelt talat om för kunden att du är en seriös aktör.
- Sociala medier har olika målgrupper, är det verkligen din målgrupp som hänger på Facebook, vilka missar du?
- Det finns aldrig någon garanti att dina inlägg kommer att synas i din målgrupps flöde, inte ens om du annonsera dina inlägg. Waste.
- Facebook har 1,84 miljarder aktiva användare dagligen. Jepp, du såg rätt. Varje dag skrollar 1,84 miljarder hens runt och kollar på fötter i sol och grannens skärmdumpade löprunda. De allra flesta besöker Facebook för att fördriva tiden och slappa en stund. De är inte ute efter att köpa något. Då är det ju dumt att använda Facebook som enda säljkanal.
- Google gillar inte dig. Sökmotorerna är vår tids gudar, typ. I alla fall för dig som driver företag och vill att kunderna ska välja dig istället för din konkurrent. När en potentiell kund söker på en produkt eller tjänst som du erbjudet kommer du inte att dyka upp bland sökträffarna. Ibland visas Facebookinlägg men de flesta är dolda om du inte är inloggad som användare på plattformen. Din förlust igen.
- På din hemsida äger du själv all information, kontrollerar den och kan använda den hur du vill, uppdatera när du vill och ta bort det som inte längre är aktuellt. Du kan dela sidan i sociala medier, du kan blogga, skicka nyhetsbrev eller säljbrev. Du har möjlighet att ge kunderna tillgång till teknisk information, långa produkt- och prislistor och självklart berätta vilka problem ditt företag löser. Allt som dina kunder behöver veta för att ge dig förtroendet.
- Igen: Trovärdighet. Tyvärr, utan hemsida uppfattas du som mindre seriös och lite lös i kanten. Du är en som inte ens har satsat på det mest grundläggande, en webbplats. Står kunden i valet och kvalet mellan dig och konkurrenten som har en modern, informativ och lättnavigerad hemsida så åker du ut med badvattnet.
Till sist, ta dig en funderare på var du själv söker information inför ett köp av produkt eller tjänst. Inte på Facebook vá?
Slå till direkt på en prisvärd, proffsig och trygg hemsida. Vårt webbpaket BudgetWebb kostar bara 3 350 kr inkl 1 år webbhotell!