Måste mitt företag ha en hemsida?

24.09.2020

Står du i valet och kvalet om det mesta kring ditt företags nya hemsida? Svårt att förstå vad det är du behöver och varför? Du är inte ensam, det är mycket att tänka på och i vissa fall halvt obegripligt. Hur hittar jag en bra webbyrå? Kommer jag att betala för en massa jag inte behöver? Kanske borde jag försöka göra den själv, eller grannen? Vad ska det stå på hemsidan, vem kan sånt? Räcker det inte med Facebook? Måste jag ha en massa egna foton, kan jag inte bara ta några jag har hittat på nätet? Hur mycket kommer det att kosta varje år? Sökoptimering, vad f-n är det? Och vad händer när den är klar? Måste jag sköta allt själv då, kan den inte bara ligga där?


Hemsida till företaget eller inte?
Hemsida till företaget eller inte?


Bra frågor, eller hur. Det är några av de vanligaste som våra kunder ställer. Här kommer några väldigt raka svar, några lär du inte gilla, men de är ärliga.

Måste jag verkligen ha en hemsida?

Ja, vännen, om du har ett företag så måste du ha en hemsida. Lika viktigt som att en frisör har en vass och frisörsax. Det går inte att göra ett bra jobb utan bra verktyg. Strax bakom dig själv och din kompetens är hemsidan det viktigaste verktyg du och din verksamhet har. Det är här du visar att du finns och vad du gör, det är här du alltid kan blir kontaktad, det är från hemsidan, navet, all annan företagskommunikation ska utgå. Se hemsidan som det skyltfönster som presenterar ditt företag och berättar hur dina produkter och tjänster kan lösa kundens problem. Känns ganska viktigt vá?

Jag har en kompis...

"Jag har en kompis som kan göra lite grejer på nätet. Kan inte hen göra den?"

Har din kompis koll på din kunds köpresa? Vet din kompis hur dina kunders sökbeteenden ser ut? Vet din kompis hur hen ska använda ditt företags profilfärger - om du ens har några. Har din kompis koll på upphovsrättslagen och immaterialrätt? Kan din kompis ta fram en sidstruktur som för det enkelt för kunden att hitta på din webbplats? Call to action, SSL-cerifikat, internlänkar, UX, SEO on- off page, SEM, breadcrumbs? Skriver din kompis digital copy som gillas av sökmotorerna? Vet din kompis vilken tonalitet du bör ha på din hemsida för att låta trovärdig? Kan din kompis ta fram en webbtext utan att sär skriva?

Ska jag fortsätta? Jag klipper inte mitt eget hår, jag gräver inte jordvärme eller lägger plåttak. Jag kan klippa, gräva och lägga grejer på plats, men det är långt ifrån samma sak som att klippa en snygg frisyr, fixa ett värmesystem eller byta tak. Du fattar. Gör det du är en fena på och låt någon som är en fena på webb, sökoptimering och text ta fram din hemsida. Då blir det bra, du spara tid, pengar och framtidssäkrar din verksamhets kommunikation.

Välj en byrå som kan mer och dessutom förklara hur och varför du behöver det

Om du väljer en webbyrå med multikompetens kan du dessutom välja hur du vill gå vidare med hemsidan - sköta allt själv, ta hjälp lite nu och då eller löpande hjälp med precis det du behöver. Tänk på att du alltid ska kräva att din webbyrå berättar exakt vad de kan göra för dig och vad det kommer att kosta nu och över tid. Dolda kostnader ska inte förekomma i de tjänster du efterfrågar. Det finns tyvärr aktörer som drar nytta av att du inte riktgt vet vad det är du köper och låter dog betala extra för sådant du inte har någon nytta av. Det är, rent ut, ett jävla otyg. När du känner dig osäker ber du din webbyrå droppa lingot och förklara på ett språk du förstår. Du behöver aldrig känna dig korkad för att du inte förstår. Kräv förklaring, får du ingen väljer du en annan aktör som behandlar dig med respekt. Vi finns.

PST, om din kompis bockar av allt här ovan, kör på kompisen!


Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång